Komende van de brug van Lultzhausen pikten we de wandeling op van Liefrange. Deze wordt gemarkeerd door de bordjes met een blauwe vlag. We volgden de route in de richting zoals aangegeven op de kaart.

Het eerste stuk loopt bijgevolg via een relatief brede weg naar boven naar een tussenplateau waar men nog eens een blik kan werpen op het Meer van de Opper-Sûre.

Daarna loopt de weg voort door het bos. In het bos zijn er rotsen en het is een typisch gebied voor de Ardennen. Wat verder moet men naar links via een steil rotsachtig pad. Men stijgt vrij snel. Na een opener stuk waar men een mooi zicht heeft op de bomen en de helling die men inmiddels heeft afgelegd, loopt het pad verder door het bos.

Wandeling LiefrangeWandeling Liefrange 2Wandeling Liefrange 3

Vervolgens zijn er opnieuw een aantal klimbewegingen langs zigzagpaden. Eens boven loopt men over een smal pad, dat licht op en neer gaat, naar de baan “Op de Zeng”. Daar draaiden we af naar links.

Wat verder komt men aan een splitsing waar we opnieuw naar links gingen. Dit stuk is een inkorting en loopt recht naar het dorp. Via de Burewee kwamen we al snel in het centrum. In de zijstraat ziet men het kerkje van Liefrange. Liefrange was in het verleden een dorp gelegen binnen het Kwartier van Bastogne. Het dorp was onderhorig aan de Heerlijkheid van Clervaux. Na een foto te hebben genomen, pikten we hier terug onze route op van de wandeling met de blauwe vlag. Deze loopt verder langs het groene pleintje in het zuiden.

Daara komt de afdaling naar het Meer van de Opper-Sûre. Aan het meer krijgt men een mooi zicht op het dorp Insenborn aan de overkant dat in het verleden ook tot Bastogne behoorde doordat het dorp deel uitmaakte van het Graafschap Wiltz.

Liefrange

Vervolgens wandelden we nog een stuk langs het meer naar de wandelbrug van Lultzhausen.

Het namiddagprogramma omvatte een bezoek aan de de dam van Esch-sur-Sûre, het stadje Esch-sur-Sûre en het kasteel van Bourscheid, maar hier gaan we niet verder op in omdat we deze in 2012 al bezochten en deze eerder al bespraken.